Taidetta vuosituhannen vaihteessa

Vuosituhannen vaihteeseen tultaessa Kuopion Kuvataiteilijat ry Ars Libera oli saavuttanut vankan aseman maamme kuvataide-elämässä. Tosin galleria-toiminnasta oli jouduttu luopumaan 1990-luvun puolivälissä lamakauden seurauksena.

Tilojen puutteessa näyttelyareenana saivat toimia kaupungin kadut ja tilapäiset näyttelyhuoneistot. Ars Liberan Projekti-sarja liikkeitten näyteikkunoissa, mainostelineissä ja lyhtypylväissä avasi kuopiolaisille aitiopaikan nykytaiteeseen. Vuodesta 2002 lähtien Pohjois-Savon taidetoimikunnan järjestämät kansainväliset Anti-taidefestivaalit ovat toimineet samaan suuntaan. Yleisön ei tarvinnut etsiytyä virallisiin taidelaitoksiin; taide oli tullut yleisön luo.

Avoimesta kaupunkimiljööstä näyttää tulleen kuopiolaisten taidehalli, sillä osittain näyttelytilojen puutteen vuoksi Kuopiossa on koettu lyhyen ajan sisällä useita merkittäviä ympäristö- ja yhteisötaiteen tapahtumia. Ympäristötaiteesta on tullut jokapäiväinen näky myös julkisen taiteen teosten muodossa eri puolella kaupunkia. Viime vuosien taiteen fyysisesti mittavin näyttö savolaisittain on ollut Viitostien Maisemagalleria, 180 kilometriä valaistuja tienvarsinäkymiä ja ympäristötaideteoksia Varkaudesta Sonkajärvelle.

Kuopion taidemuseo joutui odottamaan peruskorjausta koko 1990-luvun, jolloin myös Saastamoisen säätiö etsi lisätiloja yli 1000 teokseen kasvaneille kokoelmilleen. Vuosituhannen vaihteessa säätiö luopui hankkeesta ja siirsi kokoelmansa Espooseen. Kuopion taidemuseon peruskorjaus toteutui lopulta vuonna 2004. Ennen remonttia nähtiin Kuopion taidemuseon ja Ars Liberan yhdessä järjestämä näyttely Hule, jossa jo vakiintuneen maineen saavuttaneet keskipolven taiteilijat kutsuivat kukin parikseen nuoren polven taiteilijan. Näin saatiin aikaan ajankohtaisen kuopiolaisen nykytaiteen läpileikkaus.

Antti Immonen: Mökit ja mäet, 2004, Valkeisenlammen puisto.

 

Ars Liberan Hule-näyttely, Kuopion taidemuseo 2003.