Kuivataipaleen sulkukanavan historiaa
Kauppahuone Hackman rakennutti Kuivataipaleen sulkukanavan vuonna 1891 paikalla ennen olleen avokanavan eli ”tukkirännin” tilalle. Sulkukanavan rakentamista lienee vauhdittanut rautatien valmistuminen Suonenjoelle. Sulun suunnitteli silloisen tie- ja vesirakennus ylihallituksen insinööri I.O. Telén kauppahuone Hackmanin tilauksesta.
Sulkua käytettiin aluksi Sorsakosken sahan puukuljetuksiin. Kun saha paloi vuonna 1897, Sorsakosken tehtaassa keskityttiin hienotakeiden tuotantoon. Tuotteet kuljetettiin sulun kautta Suonenjoen asemalle.
Kuivataipaleen sulku oli käytössä vuoteen 1951 saakka. Sulun yläkanava suljettiin maapadolla vesioikeuden päätöksellä vuonna 1969. Kanava oli ilman huolenpitoa vuoteen 1994, jolloin aloitettiin restaurointityöt museoviraston johdolla.
Museokanavan rannalla on kanavatupa, jossa on kanavan historiaa esitteleviä tauluja.